Vijenac 639 - 640

Kazalište

Ranko Marinković, Pod balkonima, red. Dario Harjaček, DLJI, premijera 18. kolovoza

Puno započetoga, malo dovršenoga

Andrija Tunjić

Zadnja ovogodišnja predstava na Dubrovačkim ljetnim igrama, predstava Pod balkonima praizvedena 18. kolovoza u parku stare bolnice, koju su dramaturški skrojili Vedrana Klepica i Dario Harjaček po motivima novela Ni braća ni rođaci i Mislilac nad osam grobova Ranka Marinkovića, jedna je od predstava od koje se očekivalo čudo, a dobilo zrno soli kako bi se dosolilo ionako dugo tavorenje Igara.

Predstava je po sadržaju i temi trebala rastvoriti i prispodobiti, barem su tako u medijskim najavama obećavali autori projekta, pomalo zaboravljen i onkraj hrvatskoga kazališta gurnut provincijalni, malograđanski, mediteranski život Marinkovićeva svijeta te unutar dubrovačkog novog prostora i uz pomoć “modernog” iščitavanja – vremenu prilične interpretacije – (re)kreirati nove teatarske mogućnosti festivala. Najavljivalo se, trebala je i očekivalo se da će predstava dati novi kreativni zamah Igrama.


Dojmljiva Doris Šarić Kukuljica  / Snimio Marko Ercegović

Ideja da se radi predstava o skučenom, izoliranom i zatvorenom otočkom životu ljudi osuđenih na izolaciju i posebnost, koji žive u inat drugomu, gdje se malo mari za drugotno, zrcalo je hrvatske stvarnosti; njezin realitet i alegorija velikoga svijeta. Sama po sebi ideja nije nezanimljiva ni nova. I Shakespeare je na odnosu dviju obitelji satkao Romea i Giuliettu, a Marinković, po ugledu na Pirandella, to oneobičava; u noveli Ni braća ni rođaci ljudima istog prezimena i potpuno različitih interesa, a onda ludistički apostrofira u noveli Mislilac nad osam grobova, gdje mikrosvijet pomaknute obitelji živi drukčiji život koji nema sličnosti s materijalistički pohlepnim sumještanima, nego se njihov smisao života temelji na suprotstavljanju Bogu, transcendentnom i patrijarhalnom životu, koji je bliži i sličniji razvratnom nego kršćanskomu.

Dakle, po sadržaju, refleksijama i asocijacijama, zamišljeni projekt imao je uvjete da bude prozor kroz koji je trebalo vidjeti dalje od tradicije, a blizu prepoznavanja prošloga u sadašnjemu; trebao je provjetriti nataložene navike Igara i zapuhati svježim vjetrom kreativnosti. Umjesto toga festival je dobio predstavu koja je više govorila o dramaturškoj i redateljskoj nedorečenosti i konfuznosti nego što je predočila Marinkovića pisca, njegov groteskni, južnjački svijet uronjen u svoja zločinjenja uvjetovana inzularnim prostorom i otočkim frustracijama. Po mnogočemu slično stanju u kojemu godinama, tradicijom umorne, traju Igre.

Sam sadržaj i dramska struktura nisu dvojbeni, dvojbeno je apostrofiranje marginalnoga, koje jest važno, ali nije ono što obogaćuje dubinu piščeva nauma i svjetove njegovih likova. Posebno strši politikantski aktivizam koji autori predstave “pakiraju” u nemaštovita teatarska tumačenja kojim dramatičara Marinkovića nastoje pretočiti u aktivističkoga pisca, njihovim svjetonazorom ograničena. Pisca s kojim bi se, kako u kazališnoj knjižici piše dramaturginja Klepica, posvađali, ispijali pića i razgovarali, očito o cinizmu, koji viški Voltaire, misle oni, nije nikada shvatio, a kamoli dokučio.

Razgovarali bi s njim valjda o aktivističkim natruhama, kakvih nema u Marinkovićevoj imaginativnoj i inteligentnoj prozi, u kojima autori dramatizacije i predstave vide kazalište kao „kolaž različitih referencijalnih točaka“, među kojima dominira zlo religije i Križa, što je redatelj u predstavu inkorporirao, kao i prijeteći hrvatski fašizam, koji je u pretpremijernim medijskim istupima prizivao.

Sudeći po rezultatu predstave, time je htio opravdati nemoć kreacije i publiku “natjerati” da vidi i manje nego je bilo vidljivo. Kako to, uostalom, čini većina tzv. modernih hrvatskih kazalištaraca, kojima je politikantstvo spiritus movens za kazalište kojim ljudima što misle nastoje isprati mozak i natjerati ih da vide nešto što nije umjetnički potkrijepljeno.

Dobro je kada takvi redatelji i dramaturzi imaju mašte, ali je loše kada nemaju talenta, kada zapašu više nego što im talent doseže, pa ne znaju maštu pretočiti u živi teatar; kada ne umiju reći što žele, naravno teatarskim jezikom, to jest glumcima i izvedbom. Što se upravo dogodilo predstavi Pod balkonima. Talent, koji je Harjaček dokazao, i želja, koju je imao, jednostavno nisu bili kadri detalje života i asocijativnost sadržaja pretočiti u krucijalne poruke koje bi prožimale misli i osjećaje publike željne istinskog kazališta, a ne istrošenoga egzibicionizma.

Istina, predstava je vizualno i scenografski zanimljivo koncipirana, bilo je zanimljivih redateljskih rješenja i veoma uspjelih prizora, točnog prepoznavanja mentaliteta i karakternih osobina likova – ponudili su ih Doris Šarić-Kukuljica, Nataša Kopeč, Helena Buljan, Duško Gojić... – ali nažalost sve se to izgubilo u cjelini koja nije funkcionirala u ritmu, dinamici i zajedništvu glumačke suigre, u osluškivanju i potpomaganju partnerstva. U svemu je bilo premalo marinkovićevske ironije, cinizma i pameti koji bi rezultirali grotesknošću, bez koje taj pisac nije ono što jest, nije velik kakav svojim djelom doista jest.

Vijenac 639 - 640

639 - 640 - 13. rujna 2018. | Arhiva

Klikni za povratak